Noen tips til deg som Visma Business kunde

Noen tips til deg som Visma Business kunde

Hva er Visma Community?

Visma Community er et åpent nettsamfunn, utviklet av Visma Software AS, for kunder og andre som er interessert i å få kunnskap om produkter, tjenester, lanseringer m.m. Det er et gratis tilbud for deg som kunde av ØkonomIBistand. Her finner du blant annet brukertips, brukerforum, fagnytt, nedlastinger, gratis webinar og kurs. På Min Side kan du selv sette sammen hvilken informasjon du ønsker å se. I tillegg til å sette e-postvarsel på innhold du ønsker tilsendt på e-post.  Meld deg inn i Visma Community her!

Tips 1 - E-faktura direkte til dine privatkunder

Hvis du bruker AutoInvoice i Visma Business, får du om kort tid muligheten til å sende e-faktura direkte til nettbanken til alle dine privatkunder.

Elektronisk faktura B2C
Visma og SpareBank 1 undertegnet nylig en avtale om elektronisk samhandling og ehandel. Første resultat av samarbeidet blir en løsning som sikrer effektiv utsending av elektronisk faktura til privatpersoners nettbank (B2C). Via modulen AutoInvoice får Visma Business dermed full funksjonalitet for sending av e-faktura, uavhengig av mottaker. AutoInvoice støtter allerede sending av e-faktura til forretningskunder (B2B) og til myndighetene (B2G).
Vi forventer at B2C-tjenesten blir lansert tidlig i 2. kvartal 2015. Den vil være lett å komme i gang med, og blir transaksjonspriset til kun kr 3,- per faktura. En enkel mobiltjeneste vil åpne for avtaleetablering mellom fakturautsteder og kunde, slik at selv første faktura kan sendes direkte til kundens nettbank. Tjenesten fungerer uavhengig av hvilken nettbank avsender eller mottaker bruker.
Vi kommer tilbake med mer informasjon om betingelser og muligheter.

Har du Visma Business, men bruker ikke AutoInvoice?

AutoInvoice er Vismas løsning for automatisert mottak og sending av elektronisk faktura. Løsningen støtter både e-faktura, epost-faktura og papirfaktura, og kan dermed brukes for alle utgående og inngående fakturaer. Du jobber med AutoInvoice direkte i Visma Business. Løsningen er også integrert med Visma Dokumentsenter.

Tips 2 - Send alle fakturaene til AutoInvoice

Hvorfor ikke overlate til AutoInvoice å foreta utsendingene av alle dine fakturaer? AutoInvoice kan også sende til de av dine kunder som ikke kan motta fakturaene elektronisk. 

Hvis du sender en faktura via AutoInvoice, vil AutoInvoice først prøve å sende den elektronisk, hvis det ikke går vil den prøve å sende den på epost, hvis det ikke går kan den skrive den ut og sende den på papir.

 Pris:
• Faktura sendt elektronisk: kr 3,- (ved store volum kan det lønne seg å bestille pakker)
• Faktura sendt per epost: kr 0,-
• Faktura sendt per post (papir): kr 10,- (inntil 2 siders faktura)

Her er en mer nøyaktig beskrivelse av hvordan AutoInvoice velger hvordan fakturaen blir sendt:

1. Hvis mottakeren er registrert i AutoInvoice for mottak av elektroniske fakturaer, vil fakturaen sendes elektronisk direkte til mottakeren. Hvis ikke sjekkes punkt 2.
2. Hvis mottakeren er registrert i ELMA så vil fakturaen sendes via PEPPOL sin infrastruktur elektronisk til mottakeren. Hvis ikke sjekkes punkt 3.
3. Hvis kunden ikke kan motta fakturaen elektronisk, så sjekker den om du har sendt med en faktura-epostadresse til mottakeren. Har du det, så sender den fakturaen på epost til den aktuelle adressen. (Fra Visma Global sendes epostadressen som ligger under fakturaadressen på kunden. Fra Visma Business sendes epostadressen som ligger i feltet "AutoInvoice e-fakturaadresse" som ligger i aktørtabellen.) Hvis du ikke har sendt inn noen epostadresse sjekkes punkt 4.
4. Har du en fullstendig postadresse til kunden vil fakturaen bli skrevet ut, puttet i konvolutt og sendt på papir til mottakeren.
5. Hvis den ikke har kunnet leverer den på en av måtene over vil du få en epost om at overleveringen har feilet. Alle fakturaer som har feilet, kan du sende på nytt til f. eks riktig adresse via AutoInvoice-portalen.

Punkt 3 forutsetter at du ikke har dekativert epostutsending under Innstillinger i AutoInvoice-portalen.
Punkt 4 forutsetter at du har aktivert print-tjenesten via AutoInvoice-portalen.

Tips 3 - Sjekk for Autoinvoice oppføringer

Fra og med versjon 9.0 av Visma Business har vi fått mulighet for å gjennomføre en sjekk mot kunder for å se om de kan motta E-faktura via autoinvoice.

Dette kan gjøres om et behandlingsmenyvalg på aktørtabellen. Det kan kjøres på en eller flere kunder samtidig. Det er viktig å ha Org.nr utfylt før man kjører Behandlingsvalget da det er dette nummeret den sjekker mot!
Marker deretter en eller flere kunder og høyreklikk og velg behandling – Sjekk for Autoinvoice oppføring. Man vil da få opp en dialogboks.

I dialogboksen vil det komme forlag på alle forekomster den finner i autoinvoice som kan motta autoinvoice. Huk av for de man ønsker å sende til på autoinvoice og trykk oppdater.


Visma vil da oppdatere sendemåte for dok1 på kunden med verdi som sier at det skal sende på autoinvoice.




NB! Husk at alle kunder som skal motta E-faktura via autoinvoice må ha utfylt landnr, så det er viktig å fylle ut det etter man har kjørt denne funksjonen!

Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker mer informasjon!