Espegard AS, som har hovedkontor i Ål, er en leverandør av fritidsartikler og utstyr for vedproduksjon. Det er også de som står bak den kjente bålpanna som skaper hygge og stemning over hele landet. Denne bålpanna har blitt selve varemerket for Espegard, og de har videreutviklet den i takt med tid og behov. Når det gjelder utstyr til vedproduksjon, gjør de det enkelt for kunden å selge ved videre til sine kunder. Dette innebærer at de leverer alt av utstyr som trengs, spesielt vedsekker i forskjellige størrelser er et viktig produkt.

 

Effektiv styring med Visma Global

Espegard AS har et behov for å planlegge innkjøp lang tid i forveien i og med at en del varer har lang leveringstid fra utlandet. De trengte dermed et ERP-system som holder dem løpende oppdatert i forhold til ordre, varelager og bestillinger. De utnytter mulighetene i Visma Global til økonomisk oppfølging og styring av logistikk. Det å ha oversikt over hvilke komponenter som inngår i de forskjellige artiklene er vesentlig i forhold til innkjøp, produksjon og levering.

– Planleggingen for et selskap som driver med kjøp og salg, er det viktigste man gjør. Det er det vi lever av – at vi er i stand til å observere markedet og planlegge hva vi skal gjøre i forhold til det vi tror vil skje i lang tid fremover. Det har Visma Global vært veldig bra på. Bedre oversikt og lettere å forutse framtiden, forteller Edvin Ræstad, økonomisjef.

 

Selvbetjent løsning via webportal

Visma Global har videre vært med på å effektivisere bedriften. Kundene legger inn bestillingene sine selv i webportalen, noe som fører til at de ansatte slipper å sitte å punche inn ordrer eller ta bestillinger via telefon. Ræstad forteller videre at det med Visma Global har vært lettere å tilpasse seg endringene i markedet.

​På spørsmål om hvordan Espegard AS er forberedt på digitaliseringen og endringer i fremtiden, er svaret enkelt.

– Vi er såpass innovative at vi tror vi løser det bra. Vi er klare for digitaliseringen og vi er allerede godt på vei.