Siden den gang har butikkene blitt større, varene plukker du selv etter eget behov. Det blir fort både en, to og fem forskjellige butikker du må innom før du er ferdig. Er du heldig får du plass til hele handlelisten i bilen. Men det vi ser er store endringer på handlemønsteret.

E-handel har allerede vært en stor aktør i en årrekke.

Alt tyder på at tilstedeværelse på nett er en av de viktigste suksesskriteriene for bedrifter som operer med varehandel. Ja, enkelte varer er fortsatt praktisk å handle i fysiske lokaler, men i de aller fleste tilfeller er research og prissammenligning gjort på nettet før man går i butikken. Tenk, nordmenn handlet på nett for mer enn 160 milliarder norske kroner i 2019, og det er en kurve som fortsatt vil peke oppover (kilde Nets).

Ifølge Posten Norge har hjemmelevering økt med nesten 400% i mars 2020. Dette henger nok tett sammen med Covid-19 situasjonen vi er i, men disse endringene vil nok bli en del av hverdagen når dette er over. Vi er generelt ikke like interessert i å ta bilen, trikken eller bussen for å gjøre sine mange innkjøp nå lenger. Bekvemmelighet er, ifølge Norsk e-handel 2019, en av de viktigste faktorene for at kundene kjøper som de kjøper i dag, nemlig over nett. Fremtidens butikk må være der kundene er. Og det nye digitale lokalet, nettbutikken, er en sentral del i hvor bekvemmelig det er å handle. Ekspeditørens tidligere jobb er nå opplevelsen en forbruker har fra besøket på nettbutikken tar sted, til varen er lagt i en handlekurv og betalt for. 

Så hva nå?

Varen er valgt ut og betalt for, nå starter reisen varen får fra en lagerhylle til kundens hånd. En viktig reise, ikke så synlig fra kundens ståsted, men helt kritisk for den som skal sende varen.  Hvis vi tar et lite tilbakeblikk til fortidens butikk, hvor målet var at butikkene skulle ha like distanser fra inngangsdør til disk, som fra disk til hyller bak. Dette for at betjeningen lettvint kunne finne varer og overrekke de til kunden på mest effektiv måte. Målet for dagens forretninger er likt, men må utføres på annet vis. Denne jobben skal et godt digitalt ERP-system ta tak i. En tjeneste som kan håndtere den digitale bestillingen, plukke varene effektivt fra lageret, og produsere riktig ordre til riktig leveranse uten mye manuell jobb.

Motoren i bakgrunnen

ERP-systemet må kunne tilrettelegge automatiske handlinger for å gjøre jobben til ekspeditøren enklest mulig og sørge for at nettbutikk og ERP snakker sammen. Begge veier. Dette for å sørge for at reisen til varen tar kortest tid fra kjøp til besittelse. Og varepåfyllet, med riktig antall og pris, må være synlig umiddelbart ovenfor kunden uten dobbeltarbeid. Én handling må være nok.