Amazon har gjort om netthandel-industrien til et av de mest lønnsomme markedene i verden i dag. Nå gjør de sitt inntog til Norden, første offisielle stopp er Sverige. Det er absolutt ingen overraskelse. Men har vi sovet i timen?

Amazon blir en enorm konkurrent når de trapper opp i Norge.

Professor ved BI, Peder Inge Furuseth, mener det er nå norske bedrifter burde satse. Tidligere har det gått bra økonomisk, men det er lite fokus på innovasjon. Betyr dette at norske aktører havner bakpå? Furuseth bruker Orkla som et fremoverlent eksempel, som har testet salg av sine merker på Amazon.

Leveransetid, kundeservice og pris er hva kundene setter høyest pris på.  Amazon sitt inntog i Norden betyr ikke bare prispress. Det blir et press på kundeservicen, logistikk, og andre system.

Men det kan vel norske varehandels-aktører også satse på?

Det viktigste er hva kundene ønsker og hvordan vi møter behovene. Så det handler egentlig mer om hvordan Amazon gjør det, ikke at de kommer til Norge. Hva er det vi kan lære av dem? Og hva er det vi kan gjøre for å bli enda bedre? Det er ikke bare sortimentet som er viktig, men kundereisen. Her er det mye å lære.

Sammen med Kreatif og Visma arrangerer vi et gratis webinar hvor vi skal vise deg at det faktisk er mulig å lykkes. Bli med, da!

Du kan melde deg på her.