Microsoft Power BI

På skrivebordet, nettet og som app

Power BI består av et skrivebordsbasert Windows-program som heter Power BI Desktop, en nettbasert SaaS-tjeneste (programvare som tjeneste) samt Power BI -mobilapper for Windows-, iOS- og Android-enheter.

Du kan selv opprette interaktive datavisualiseringer og rapporter. Koble til, sett sammen og lag modeller – og visualiser dataene dine. Plasser visuelle effekter akkurat der du ønsker, analyser og utforske dataene dine, og del innhold med arbeidsgruppen ved å publisere det til Power BI-nettjenesten. Power Bi har stor fleksibilitet samtidig som det er enkelt å lage rapporter selv med bruk av drag & drop funksjonalitet.

Med Power BI Desktop kan du:

  • Koble til forskjellige datakilder – i skyen og lokalt
  • Endre og sette sammen data fra ulike kilder – med bare noen få klikk
  • Velge mellom over 100 avanserte visuelle effekter for dataene – eller opprette dine egne
  • Analysere data for å finne mønstre og få innsikt
  • Opprette mobilrapporter for brukere som er på farten
  • Dele visuelle analyser med alle i organisasjonen
  • Utvide datamodellene dine med DAX-formler

Power BI for Visma Business, Visma Global og Visma.net

Økonomibistand har laget spesielle tilkoblingsadaptere for Visma Global, Visma Business og Visma.net som gjør det ekstra enkelt å komme i gang. Uavhengig av hvilken rapporteringsløsning man ønsker å bruke, er en av hovedutfordringene å få koblet opp et godt datagrunnlag som man forstår.

Ferdig datagrunnlag

Vi har laget et ferdig datagrunnlag for deg i form av Økonomibistand sitt Power BI adapter for Visma Business, Global og .net. Vi har koblet sammen de tabellene som vanligvis brukes og lagt forståelige navn på feltene. Dermed får man en enkel feltliste å forholde seg til i Power Bi uten å måtte tenke på alle koblinger i databasen.

Til høyre ser du hvordan datagrunnlaget med regnskapsdata fra Visma Business vil se ut i Power BI.  Ved installasjon  tilpasser vi hvilke felt du ser etter dine behov. Har du f.eks flere klienter velger man bare klientnavn i feltet “Firmanavn”. Dermed er det enkelt å lage rapporter på tvers av flere selskaper.

​ØB Power BI adapter finnes foreløpig i to varianter:

  • ØB Power BI adapter for Ordre/salg/faktura
  • ØB Power BI adapter for Regnskap

Disse inneholder de mest vanlige feltene som benyttes ifm rapportering. Har man egendefinerte felt eller savner noen  spesielle felt, kan man bestille utvidelse av dette.

Ved hjelp av vår ØB Portal har vi til enhver tid oversikt over hvilke databaser/felt som er satt opp for deg og kan enkelt utvide dette. Vi tilbyr også oppsett mot andre databaser og datakilder hvis du har behov for det.

Hva koster det?

Det er både raskt og billig å komme i gang med Power BI. En Power BI bruker for å lage rapporter er gratis fra Microsoft. Desktop versjon av programmet kan lastes ned gratis her.

  • Man trenger en Power BI Pro lisens for å distribuere og bruke rapporter, den koster ca kr 90,- pr bruker/mnd.
  • ØB Power BI adapteret for både regnskap og ordre/salg koster kr 980,- pr.mnd pluss kr 200,- pr. klient/mnd som skal kobles opp fra økonomisystemet.
  • Installasjon og tilpasning av Power BI adapteret: kr 5000,- . Dette dekker installasjon av Power Bi Gateway på server og enkel tilpasning av hvilke datafelt man ønsker tilgjengelig i Power BI.
  • Har man behov for mer avanserte datakoblinger eventuelt fra andre datakilder kan vi også bistå med det.
  • Er man ikke kjent med Power BI anbefaler vi en halvdags workshop, så dere enkelt kommer i gang.

For mer informasjon ta kontakt med oss via skjemaet nederst på denne siden.

Vi kan også bidra med å lage rapporter og dashboard, hvis dere ikke ønsker å gjøre dette selv.

Salgsrapporter i Power BI

Med vårt Power BI adapter kommer du raskt i gang med å lage egne salgsrapporter i Microsoft Power BI – med oppdaterte tall direkte fra din Visma løsning

Med Power BI for Visma kan du enkelt lage:

  • Dashboard for visning av KPI’r
  • Detaljer for avdeling / produkt / selger
  • Filter for å vise tilbud / ordre / fakturert
  • Drilldown i flere nivåer ned til én enkelt transaksjon
  • Mulighet for visning på storskjerm
  • Adgangskontroll – hva brukeren ser av data styres av rettigheter.
  • App for mobil og nettbrett

Bruker man et kundeoppfølgingssystem som f.eks Superoffice kan man også koble inn data fra denne løsningen for å vise prospects, registrerte aktiviteter, gjennomførte møter osv.

 

Jan Erik Knutsen
Salgsdirektør
464 00 515
Epost